ludovico.be|antwerpen
ludovico-be.index     
l u d o v i c o . b e   |   a n t w e r p e n   |   c e n t r a a l   s t a t i o n

centraal station | bouwwerken | kievitplein | astridplein



klik op de rechtermuisknop om de foto te vergroten | of bekijk het volledige fotoalbum



Het Ontwerp


Dit waren de plannen die voor het neiuwe station werden vrijgegeven: het nieuwe astridplein, de ondergrondse niveau's onder het station, de ondergrondse perrons in het station en de nieuwe ingang aan het Kievitplein achter de Zoo (bron: NMBS Communicatie).



Centraal Station | 1998


Aan de bouw van het nieuwe centraal station is men in 1998 begonnen.Tot dan toe kwamen de treinen via een viaduct aan in een kopstation met 10 sporen. Die perrrons zijn in 2 periodes afgebroken, eerst de perrons aan de Zoo-kant (de perrons aan de Pelikaanstraat bleven in gebruik). Vooraleer alles werd weggegraven zijn er in diepe sleuven gigantische steunbalken in de grond neergelaten, die de hele structuur van het station zouden gaan dragen.



In 2001 was het eerste bovengrondse gedeelte klaar (de perrons aan deZoo-kant), en werd er met de perrons aan de kant van de Pelikaanstraat begonnen.






In 2002 begon je al een goede indruk te krijgen van hoe het station er uiteindelijk moest gaan uitzien. 



Ook werd er op een regenachtige dag een opendeurdag georganiseerd, waarbij je door de hele tunnel van Dam tot het Centraal Station kon stappen.
De werken aan het Damstation, waar de tunnel weer bovengronds komt, met o.a. een cilinder die de afmeting van een van de twee pijpen van de tunnel weergeeft.
In 2005 waren de 6 sporen van de bovengrondse perrons in gebruik.














ludovico.be|antwerpen



| www.flickr.com/photos/ludovico-be | picasaweb.google.com/ludovico.be | ludovicos.blogspot.com |
| Laatst gewijzigd: 10/02/2007 | Alle foto's van de site © ludovico.be, Antwerpen |

optimaal weergegeven in MoZilla FireFox