|
|
|
|
|
klik
op de rechtermuisknop om de foto te vergroten | of bekijk het volledige
fotoalbum
|
|
|
|
|
Het
Ontwerp
|
|
Dit waren de plannen die voor het neiuwe station werden
vrijgegeven: het nieuwe astridplein, de
ondergrondse niveau's onder het station, de ondergrondse perrons in het
station en de nieuwe ingang aan het Kievitplein achter de Zoo (bron:
NMBS Communicatie). |
|
|
|
|
|
|
|
|
Centraal Station | 1998
|
|
Aan
de bouw van het nieuwe centraal station is men in 1998 begonnen.Tot
dan toe kwamen de treinen via een viaduct aan in een kopstation met 10
sporen. Die perrrons zijn in 2 periodes afgebroken, eerst de perrons
aan de Zoo-kant (de perrons aan de Pelikaanstraat bleven in gebruik).
Vooraleer alles werd weggegraven zijn er in diepe sleuven gigantische
steunbalken in de grond neergelaten, die de hele structuur van het
station zouden gaan dragen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In
2001 was het eerste bovengrondse gedeelte klaar (de perrons aan
deZoo-kant), en werd er met de perrons aan de kant van de
Pelikaanstraat begonnen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In 2002
begon je al een goede indruk te krijgen van hoe het station er
uiteindelijk moest gaan uitzien. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ook werd er op een regenachtige dag een opendeurdag
georganiseerd, waarbij je door de hele tunnel van Dam tot het Centraal
Station kon stappen. |
|
|
|
De
werken aan het Damstation, waar de tunnel weer bovengronds komt, met
o.a. een cilinder die de afmeting van een van de twee pijpen van de
tunnel weergeeft. |
|
|
|
|
|
|
|
|
In 2005
waren de 6 sporen van de bovengrondse perrons in gebruik.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| www.flickr.com/photos/ludovico-be
| picasaweb.google.com/ludovico.be
| ludovicos.blogspot.com
|
|
Laatst
gewijzigd: 10/02/2007 | Alle
foto's van de site © ludovico.be,
Antwerpen |
optimaal
weergegeven in MoZilla FireFox
|